Κυριακή 4 Οκτωβρίου 2020

Η Εορτή της Σκηνοπηγίας φανερώνει το Ευαγγέλιο της Βασιλείας του Θεού!

 Όπως και με όλες τις Εορτές του Κυρίου της Παλαιάς Διαθήκης, η Εορτή της Σκηνοπηγίας (στα Εβραϊκά 'Σουκότ') είναι μια «σκιά των μελλόντων», που έγινε πραγματικότητα όταν ο Ιησούς Χριστός ήλθε με μορφή ανθρώπου να εκπληρώσει όλα όσα ήταν γραμμένα γι' Αυτόν στο Νόμο και τους Προφήτες.

Η Εορτή της Σκηνοπηγίας  ήταν μια επίγεια «σκιά» του επουράνιου Ευαγγελίου της Βασιλείας του Θεού, που με λίγα λόγια αφορά το ότι ο Θεός ήλθε «να σκηνώσει με τον λαό Του», αφότου τους/μας ελευθέρωσε από την δουλεία του κράτους του Θανάτου.




«Η Έξοδος των Εβραίων από την Αίγυπτο ήταν για να μπορέσουν να ακολουθήσουν τον Θεό μέσα από την έρημο για να λάβουν την κληρονομιά του Θεού όταν θα έφταναν στην Γη της Υπόσχεσης.


 Ένας από τους διάφορους τρόπους που εκπληρώνεται αυτό στην εν Χριστώ ζωή είναι ότι η έρημος συμβολίζει το ταξίδι μας σε αυτό τον κόσμο μέχρις ότου φτάσουμε στην δική μας «Γη της Υπόσχεσης» που είναι στον Ουρανό για την αιωνιότητα, ζώντας μαζί με τον Αμνό του Θεού σαν Θεό μας και Βασιλέα μας. Όμως αυτό είναι μόνον το «σωτηριολογικό» μήνυμα του ταξιδιού των Εβραίων μέσα από την έρημο. Αν μείνουμε μόνο σε αυτό το ιστορικό γεγονός, τότε δεν θα μπορέσουμε να δούμε το μήνυμα του Ευαγγελίου της Βασιλείας του Θεού που μας κάλεσε να κάνουμε φανερό όσο ζούμε εδώ στη Γη.


Οι πιο σημαντικές βιβλικές αναφορές στην Εορτή της Σκηνοπηγίας


«Και τη 15η ημέρα τού έβδομου μήνα, αφού συγκεντρώσετε τα γεννήματα της γης, θα γιορτάσετε τη γιορτή τού Κυρίου επτά ημέρες· την πρώτη ημέρα [θα είναι] ανάπαυση, και την όγδοη ημέρα ανάπαυση. 40 Και την πρώτη ημέρα θα πάρετε για τον εαυτό σας καρπό από ένα ωραίο δέντρο, κλαδιά φοινίκων, και κλαδιά δέντρων πυκνών, και ιτιές από χείμαρρο· και θα ευφρανθείτε μπροστά στον Κύριο τον Θεό σας επτά ημέρες. 41 Και θα γιορτάζετε αυτή τη γιορτή στον Κύριο επτά ημέρες τον χρόνο· αιώνιος θεσμός [θα είναι] στις γενεές σας· τον έβδομο μήνα θα τη γιορτάζετε. 42 Επτά ημέρες θα κατοικείτε σε σκηνές· όλοι οι αυτόχθονες Ισραηλίτες θα κατοικούν σε σκηνές· 43 για να γνωρίσουν οι γενεές σας, ότι σε σκηνές έβαλα τους γιους Ισραήλ να κατοικήσουν, όταν τους έβγαλα από τη γη τής Αιγύπτου· εγώ ο Κύριος ο Θεός σας.  (Λευιτικό 23:39-43)

Θα κάνεις τη γιορτή τής σκηνοπηγίας [για] επτά ημέρες, αφού συγκεντρώσεις το σιτάρι σου και το κρασί σου· 14 και θα ευφρανθείς στη γιορτή σου, εσύ, και ο γιος σου, και η θυγατέρα σου, και ο δούλος σου, και η δούλη σου, και ο Λευίτης, και ο ξένος, και ο ορφανός, και η χήρα, που [είναι] μέσα στις πύλες σου. 15 επτά ημέρες θα γιορτάζεις στον Κύριο τον Θεό σου, στον τόπο που ο Κύριος θα εκλέξει· επειδή, ο Κύριος ο Θεός σου θα σε ευλογεί σε όλα τα γεννήματά σου, και σε όλα τα έργα των χεριών σου· και οπωσδήποτε θα ευφρανθείς. (
Δευτερονόμιο 16:13)

Το Ευαγγέλιο της Βασιλείας του Θεού είναι η εκπλήρωση της Εορτής της Σκηνοπηγίας


Γιατί; Πως; Πρώτ’ απ’ όλα η εντολή του Θεού για να τηρούν αυτή την Εορτή ήταν ένας «αιώνιος θεσμός» για την ανάμνηση της ελευθερίας των Εβραίων από την σκλαβιά της Αιγύπτου. 

Με τον ίδιο τρόπο, η απολύτρωση κάθε πιστού της Καινής Διαθήκης από την σκλαβιά της Αμαρτίας και του Θανάτου είναι η αρχή του Ευαγγελίου της Βασιλείας του Θεού, που είναι ένας αιώνιος θεσμός (όχι κάτι προσωρινό, αλλά προέρχεται από την άχρονη αιωνιότητα).


Όμως αυτό που ονομάζουμε «Σωτηρία από την Αμαρτία και τον Θάνατο» δια της πίστεως στη θυσία του Ιησού στο σταυρό, και στο Αίμα Του που χύθηκε για τον εξιλασμό των αμαρτιών, ήταν μόνον η έναρξη της πορείας

Δηλαδή είναι το ίδιο όπως και η Έξοδος των Εβραίων από την Αίγυπτο – το αίμα των ζώων στους παραστάτες των θυρών των σπιτιών τους (που αντιστοιχεί στο Αίμα του Αμνού του Θεού δια του οποίου έρχεται η σωτηρία από την εξουσία του Θανάτου) ήταν μόνο η έναρξη της πορείας τους για να φύγουν από την Αίγυπτο.


Όμως είχαν και ένα προορισμό. Όπως η αναχώρηση από την Αίγυπτο δεν ήταν από μόνη της ο τελικός σκοπός του Θεού για τους Εβραίους, έτσι και για τους πιστούς της Καινής Διαθήκης η αρχική «Σωτηρία από το κράτος του Θανάτου» δεν αποτελεί και τον τελικό σκοπό και προορισμό.
Όπως η πρόθεση του Θεού για τους Εβραίους ήταν «η κατάκτηση της Γης της Υπόσχεσης», έτσι και ο προορισμός ενός πιστού της Καινής Διαθήκης δεν τελειώνει με την «Σωτηρία από το κράτος του Θανάτου», αλλά … τότε αρχίζει η πορεία για την κατάκτηση της Υπόσχεσης του Θεού για την «Σωτηρία κατά την ημέρα της Οργής» που θα γίνει μετά την Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου και θα οδηγήσει στην αιώνια ζωή, τότε που ο Ιησούς θα ομολογήσει στον Πατέρα Του αυτούς που έμειναν πιστοί μαζί Του μέχρι το τέλος.


Επομένως,  η Εορτή της Σκηνοπηγίας είναι μια ανάμνηση της πορείας των Εβραίων μέσα από την έρημο, που εκπληρώνεται στην πορεία των πιστών στον Ιησού Χριστό μέσα από την έρημο του κόσμου, μέχρις όταν κατακτηθεί η Υπόσχεση της Αιώνιας Ζωής μετά την ανάσταση των νεκρών, μετά την Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου.


Η σχέση της Εορτής της Σκηνοπηγίας στην έρημο με την πορεία για την κατάκτηση της αιώνιας ζωής φαίνεται άμεσα και από τα λόγια του Ιωάννη που ο Θεός του φανέρωσε το τέλος για να μας το κάνει γνωστό:


«Και εγώ ο Ιωάννης είδα την άγια πόλη, την καινούργια Ιερουσαλήμ, που κατέβαινε από τον Θεό, από τον ουρανό, ετοιμασμένη σαν νύφη στολισμένη για τον άνδρα της. 3 Και άκουσα μια δυνατή φωνή από τον ουρανό, που έλεγε: Δέστε, η σκηνή τού Θεού μαζί με τους ανθρώπους, και θα σκηνώσει μαζί τους, κι αυτοί θα είναι λαοί του, κι αυτός ο Θεός θα είναι μαζί τους Θεός τους.» (Αποκάλυψη 21:2)

Αυτό το μήνυμα της Σκηνοπηγίας είναι πολύ σημαντικό γιατί θέτει τα βιβλικά θεμέλια της κατανόησης ότι η «Σωτηρία»  δεν τελειώνει κατά την Έξοδο από την Αίγυπτο (που συμβολίζει την αναγέννηση δια πίστεως στην θυσία του Ιησού στο σταυρό). Τότε είναι που αρχίζει μια πορεία μέσα στο Σώμα του Χριστού, η οποία τελειώνει με την Δευτέρα Παρουσία του Ιησού Χριστού, τότε που θα γίνει η Ανάσταση των νεκρών.


Η Σωτηρία δεν έχει ήδη τελειώσει, αλλά είναι μια πορεία που άρχισε με την έξοδο από τη σκλαβιά της Αιγύπτου. Αυτή η πορεία της Σωτηρίας δεν έχει όμως ολοκληρωθεί, μέχρις ότου ο λαός του Θεού φτάσει στον τελικό προορισμό του.
 Αυτή η σοβαρή αιτία έγκειται στο ότι υπάρχουν θεολογίες που ισχυρίζονται ότι η Σωτηρία έχει ήδη ολοκληρωθεί, όταν ένας άνθρωπος έχει ελευθερωθεί από τα δεσμά της Αιγύπτου. Αυτές οι θεολογίες ισχυρίζονται πως όταν έχει κάνει εξιλέωση το αίμα (δηλ. των ζώων στην Αίγυπτο ή του Αμνού του Θεού στην Καινή Διαθήκη) τότε η τελική Σωτηρία είναι ήδη δεδομένη και δεν μπορεί να διακοπεί στην πορεία. Το παράδειγμα των Εβραίων κατά την πορεία στην έρημο μας δείχνει ότι αυτή η θεολογία ματαιώνει την μαρτυρία των Γραφών, όπως λ.χ. τα λόγια του Απ. Παύλου στην Α’ Κορινθίους κεφ. 10, που λέει,

«Ο Θεός δεν ευαρεστήθηκε στους περισσότερους απ' αυτούς· επειδή, καταστρώθηκαν μέσα στην έρημο … Όλα αυτά έγιναν παραδείγματα σ' εκείνους, και γράφτηκαν για τη νουθεσία μας, στους οποίους έφτασαν τα τέλη των αιώνων. Ώστε, εκείνος που νομίζει ότι στέκεται, ας βλέπει μη πέσει».

Πως εκπληρώνεται ο θεσμός της Σκηνοπηγίας στην Καινή Διαθήκη
 

Όπως είδαμε στην αρχή του άρθρου, αν μείνουμε μόνο στο «σωτηριολογικό» μήνυμα του ταξιδιού των Εβραίων μέσα από την έρημο που οδηγεί στη Γη της Υπόσχεσης, τότε δεν θα μπορέσουμε να δούμε το μήνυμα του Ευαγγελίου της Βασιλείας του Θεού που μας κάλεσε να κάνουμε φανερό όσο ζούμε εδώ στη Γη.
 
Η Εορτή της Σκηνοπηγίας δεν αφορά μόνον τον τελικό προορισμό, αλλά επίσης αφορά και την πορεία μας μέχρις ότου φτάσουμε εκεί.
Υπάρχουν δυο σημεία που ξεκλειδώνουν την κατανόηση μας για να δούμε πληρέστερα πως εκπληρώνεται η Εορτή της Σκηνοπηγίας μέσα στην ζωή των πιστών, μέσα από την ζωή της Εκκλησίας.
 Το πρώτο σημείο/κλειδί είναι ότι έπρεπε οι Εβραίοι στην έρημο να μένουν σαν οικογένειες μέσα στις σκηνές. Και για την ετήσια τήρηση της Εορτής, ο Θεός είπε:
 
«Για να γνωρίσουν οι γενεές σας, ότι σε σκηνές έβαλα τους γιους Ισραήλ να κατοικήσουν, όταν τους έβγαλα από τη γη της Αιγύπτου».
 
Το δεύτερο σημείο/κλειδί είναι η εντολή για να ευφραίνονται που έδωσε ο Θεός όσον αφορά την τήρηση της Εορτής:


 
«Θα ευφρανθείς στη γιορτή σου, εσύ, και ο γιος σου, και η 

θυγατέρα σου, και ο δούλος σου, και η δούλη σου, και ο 

Λευίτης, και ο ξένος, και ο ορφανός, και η χήρα, που είναι 

μέσα στις πύλες σου. Επειδή, ο Κύριος ο Θεός σου θα σε 

ευλογεί σε όλα τα γεννήματά σου, και σε όλα τα έργα των 

χεριών σου· και οπωσδήποτε θα ευφρανθείς»


 
Όσον αφορά το πρώτο σημείο/κλειδί, οι σκηνές όπου οι 

Εβραίοι έμεναν κατά οικογένεια, συμβολίζουν τις 

πνευματικές οικογένειες όπου οι πιστοί της Καινής Διαθήκης 

μένουν (συγκατοικούν) όπως λ.χ. ανά τοπική εκκλησία. 

Αυτό σημαίνει η φράση «που είναι μέσα στις πύλες σου», 

δηλαδή όλοι όσοι ανήκουν στην οικογένεια μιας διακονίας.

Οι πύλες συμβολίζουν την πνευματική εξουσία του κάθε πνευματικού Οίκου, και όχι τις πόρτες φυσικών κτιρίων.
 
Όσον αφορά το δεύτερο σημείο/κλειδί, φανερώνει την καρδιά του Θεού, πως

Αυτός θέλει ο λαός Του να ΕΥΦΡΑΙΝΕΤΑΙ και να απολαμβάνει την ζωή της ελευθερίας

από την δουλεία της Αιγύπτου (και με ιστορικό, κυριολεκτικό τρόπο, αλλά και συμβολικά μιλώντας για την ελευθερία από το κράτος του Θανάτου).
 Αυτό είναι παράλληλα και ένα κάλεσμα για ΕΥΧΑΡΙΣΤΙΑ προς τον Θεό για όλα τα αγαθά και τις ευλογίες που Αυτός φέρνει επάνω στο λαό Του.

Αν τα βάλουμε τώρα αυτά μαζί σε μια σκέψη, η Εορτή της 

Σκηνοπηγίας είναι μια ετήσια ανάμνηση του δώρου που μας 

έκανε ο Θεός όταν μας ελευθέρωσε από την δουλεία, και μας 

πρόσθεσε στην δική Του Εκκλησία (κατά 

εκκλησιαστική οικογένεια), όπου καλούμαστε να Τον 

ευχαριστούμε καθώς ευφραινόμαστε για την

 άφθονη ζωή στην οποία μας κάλεσε και την οποία μας χάρισε.


Άρα, με λίγα λόγια, η Εορτή της Σκηνοπηγίας είναι μια εορτή της Εκκλησίας, και ένα κάλεσμα για να ευφραινόμαστε και να δίνουμε ευχαριστία στον Θεό. Αυτά είναι πολύ σημαντικά χαρακτηριστικά που κάνουν φανερό το Ευαγγέλιο της Βασιλείας του Θεού στη Γη, δηλαδή αφενός η Εκκλησία, και αφετέρου το πως οι πιστοί βιώνουν την υπόσχεση του Ιησού που είπε:
 
«εγώ ήρθα για να έχουν ζωή, και να την έχουν με αφθονία»
[κυριολεκτικά στο κείμενο «ζω
ν χωσιν κα περισσν χωσιν», που μεταφράζεται «να έχουν ζωή, και μάλιστα περίσσια να έχουν»] (Ιωάννου 10:10).

Γιώργος Μαρκάκης

Ποιμένας Κέντρου Σαλόμ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου