Κατ' αρχάς ΠΑΣΧΑ σημαίνει ΠΕΡΑΣΜΑ
στην
αρχική Εβραϊκή λέξη ΠΕΣΑΧ από την οποία προέρχεται η λέξη ΠΑΣΧΑ.
Αυτή η λέξη έχει πολλαπλή σημασία ιστορικά όσον
αφορά τις Ιουδαϊκές ρίζες της Χριστιανικής πίστης, θεολογικά όσον
αφορά την σταυρική θυσία του Ιησού, και πρακτικά όσον
αφορά την εν Χριστώ ζωή των πιστών που θέλουν να βιώνουν την πραγματικότητα
της Βασιλείας του Θεού στην καθημερινότητα της ζωής (βλέπε
"δύναμη Ανάστασης" που νικά κάθε θάνατο).
Το ιστορικό και βιβλικό υπόβαθρο του ΠΑΣΧΑ θεσπίζεται στην Έξοδο κεφάλαιο
12, όπου ο Θεός δίνει οδηγία τον Μωυσή να σφάξει κάθε οικογένεια
Εβραίων στην Αίγυπτο ένα αρνί και να βάλει το αίμα σαν σημείο επάνω
στους παραστάτες, και επάνω στο ανώφλι των θυρών των κατοικιών τους (Έξοδος
12:7).
Έξοδος
12:13 Και το αίμα θα είναι
σε σας για σημείο επάνω στα σπίτια σας, στα οποία κατοικείτε· και όταν δω
το αίμα, θα σας παρατρέξω, και η
πληγή δεν θα είναι σε σας για να σας εξολοθρεύσει, όταν χτυπήσω τη γη τής
Αιγύπτου.
Αυτή
η λέξη που στα ελληνικά έχει αποδοθεί "θα σας
παρατρέξω" είναι η Εβραϊκή λέξη ΠΑΣΑΧ. Παρακάτω διαβάζουμε:
Έξοδος
12:21 ΤΟΤΕ, ο Μωυσής κάλεσε όλους τους πρεσβύτερους του Ισραήλ, και τους
είπε: Διαλέξτε και πάρτε για τον εαυτό σας ένα αρνί, σύμφωνα με τις
οικογένειές σας, και θυσιάστε το Πάσχα·
Εδώ
η αρχική Εβραϊκή λέξη είναι ΠΕΣΑΧ και
κυριολεκτικά για τους Εβραίους το ίδιο το αρνί είχε την ονομασία ΠΕΣΑΧ - δηλαδή
σε αυτή την βιβλική περιγραφή ΠΕΣΑΧ δεν ήταν εορτή ούτε χρονική περίοδος, αλλά
το ίδιο το αρνί!
Γιαυτό
και είναι βιβλικά ορθό να λέμε ότι ΠΑΣΧΑ είναι ο Αμνός του Θεού,
δηλαδή ο Ιησούς Χριστός! Εδώ τώρα είναι που πρέπει να αναγνωρίσουμε την
σημαντικότητα αυτής της Εβραϊκής ιστορικής εορτής που ο Κύριος τους έδωσε
οδηγία να τηρούν σε όλες τις γενεές τους: χωρίς αυτό το βιβλικό υπόβαθρο, ο
Ιησούς δεν θα είχε κανένα νόημα να είναι ο Αμνός του Θεού.
Αυτό φαίνεται στα εξής λόγια του Ιωάννη (κεφ.18 εδ.28) "Φέρνουν,
λοιπόν, τον Ιησού από το σπίτι τού Καϊάφα στο πραιτώριο· και ήταν πρωί, κι
αυτοί δεν μπήκαν στο πραιτώριο, για να μη μολυνθούν, αλλά για
να φάνε το Πάσχα".
"Για να φάνε το Πάσχα"
δηλαδή για
να φάνε το αρνί σύμφωνα με την παράδοση των Εβραίων που
θυμόντουσαν κάθε χρόνο την απελευθέρωση τους από την υποδούλωση στους
Αιγύπτιους. Αυτό ήταν το υπόβαθρο επάνω στο οποίο στάθηκε η σταύρωση του
Ιησού. Έτσι θεσπίστηκε το θεολογικό υπόβαθρο και πιστοποιήθηκε η σταύρωση
του Ιησού σαν το μέσο της απολύτρωσης του λαού του Θεού δια του Αίματος του
Αμνού που χύθηκε στο σταυρό.
Ματθαίος
26:18 Και εκείνος είπε: Πηγαίνετε στην πόλη στον τάδε, και πείτε του: Ο
δάσκαλος λέει: Πλησίασε ο καιρός μου· στο σπίτι σου θα κάνω το Πάσχα
μαζί με τους μαθητές μου. 19 Και οι μαθητές του
έκαναν όπως τους παρήγγειλε ο Ιησούς· και ετοίμασαν
το Πάσχα. 20 Και όταν έγινε βράδυ, καθόταν στο τραπέζι
μαζί με τους δώδεκα· 21 και ενώ έτρωγαν, είπε: Σας διαβεβαιώνω ότι, ένας
από σας θα με παραδώσει.
Μάρκος 14:1 ΚΑΙ ύστερα από δύο ημέρες ήταν το Πάσχα
και τα άζυμα· και οι
αρχιερείς και οι γραμματείς ζητούσαν πώς να τον συλλάβουν με δόλο, και να
τον θανατώσουν.
Λουκάς 22:14 Και όταν ήρθε η ώρα, κάθησε στο τραπέζι, και οι δώδεκα
απόστολοι μαζί του. 15 Και τους είπε: Πολύ
επιθύμησα να φάω με σας αυτό το Πάσχα, προτού να πάθω· 16
επειδή, σας λέω ότι δεν θα φάω πλέον απ' αυτό μέχρις ότου εκπληρωθεί στη
βασιλεία τού Θεού. 17 Και αφού πήρε το ποτήρι, ευχαρίστησε και είπε: Λάβετε
τούτο και διαμοιράστε ο ένας στον άλλον· 18 επειδή, σας λέω, ότι δεν θα πιω
από το γέννημα της αμπέλου, μέχρις ότου έρθει η βασιλεία τού Θεού. 19 Και
παίρνοντας άρτον, αφού ευχαρίστησε, έκοψε, και έδωσε σ' αυτούς, λέγοντας:
Τούτο είναι το σώμα μου, που δίνεται για σας· αυτό να το κάνετε στη δική
μου ανάμνηση. 20 Παρόμοια και το ποτήρι, αφού δείπνησαν, λέγοντας: Τούτο
το ποτήρι είναι η καινούργια διαθήκη με βάση το αίμα μου, που χύνεται για
σας.
Εάν
δεν υπήρχε το βιβλικό και ιστορικό υπόβαθρο του αρνιού που έσφαξαν οι
Εβραίοι στην Αίγυπτο, δεν θα υπήρχε θεολογικό υπόβαθρο για το Αίμα του Ιησού
να θεσπίσει μια νέα διαθήκη.
Το αίμα του αρνιού στην Αίγυπτο απολύτρωσε τους Εβραίους από την σκλαβιά
και έτσι άρχισε η πρώτη (παλαιά) Διαθήκη που ήταν μόνον προς τους απογόνους
του Αβραάμ.
Το Αίμα του Αμνού του Θεού, του Ιησού Χριστού, απολυτρώνει κάθε έναν που
πιστεύει στη θυσία του Ιησού στο σταυρό, και θεσπίζει το νομικό δικαίωμα
για να λάβουμε μέρος στην Καινούργια Διαθήκη που έκανε ο Θεός με όλα τα
έθνη.
Η
λέξη και έννοια ΠΕΣΑΧ=ΠΕΡΑΣΜΑ (δηλαδή
Πάσχα στα ελληνικά) στη συνέχεια βρήκε εφαρμογή σε πολλές περιστάσεις
στην πορεία των Εβραίων για να κατακτήσουν την γη της υπόσχεσης - ας
δούμε μερικά παραδείγματα:
-> έπρεπε να περάσουν μέσα από το νερό για να σωθούν από τα στρατεύματα
των Αιγυπτίων
-> έπρεπε να περάσουν μέσα από την έρημο για να μάθουν να εμπιστεύονται
τον Θεό και να αποκτήσουν την συνείδηση ότι ο Θεός τους ένωσε σαν λαό που
κάλεσε να είναι το δικό Του Βασίλειο Ιεράτευμα
-> έπρεπε να περάσουν από τα φουσκωμένα νερά του Ιορδάνη για να ξεφύγουν
από την περίοδο της Ερήμου και να περάσουν στην νέα φάση της κατάκτησης της
γης της υπόσχεσης.
Όλα αυτά δεν είναι μόνον ιστορικά γεγονότα που αφορούν τους Εβραίους της
Παλαιάς Διαθήκης. Είναι τα ιστορικά γεγονότα που θεσπίζουν το βιβλικό και
θεολογικό υπόβαθρο επάνω στο οποίο στέκεται ολόκληρη η Καινή Διαθήκη.
Όλα
τα περιστατικά που οι Εβραίοι έπρεπε να κάνουν πέρασμα από κάτι παλαιό σε
κάτι νέο αποτελούν την βάση επάνω στην οποία πατάνε όλες οι εμπειρίες των
πιστών στον Ιησού Χριστό - π.χ.:
-> το
αίμα του Αμνού (Ιησού) που μας καθαρίζει από τις αμαρτίες μας
και μας απολυτρώνει από τον Θάνατο είναι η έναρξη της πορείας της
ελευθερίας μας από την εξουσία στου Σκότους για να γνωρίσουμε την άφθονη
και αιώνια ζωή που υπόσχεται ο Ιησούς σε όσους Τον πιστεύουν και τον ακολουθούν
- αυτό είναι λοιπόν το δικό μας ΠΑΣΧΑ - ΠΕΡΑΣΜΑ από τον Θάνατο στη ζωή!
->το
νερό του βαπτίσματος για εμάς είναι η δική μας εμπειρία που εκπληρώνει
το πέρασμα των Εβραίων μέσα από τα νερά της Ερυθράς Θάλασσας. Έτσι περνάμε
και οι πιστοί στον Ιησού από την υποδούλωση στην "Αίγυπτο" (τον
κόσμο της αμαρτίας) στην ελευθερία για να βαδίσουμε με τον Χριστό σε μια
νέα ζωή
Κάθε φορά που εμείς οι πιστοί καλούμαστε να κάνουμε ένα νέο βήμα πίστης
και υπακοής στον Ιησού, κάθε φορά που καλούμαστε να υπερνικήσουμε τους
εχθρούς της ψυχής μας και τον κατήγορο των αδελφών βάζοντας την εμπιστοσύνη
μας σε Αυτόν που μας αγόρασε με το Αίμα Του, κάνουμε και ένα νέο
ΠΕΡΑΣΜΑ-ΠΑΣΧΑ!
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου